Przedszkole nr 2

Lipowy Zakątek

Program wychowawczy Lipowego Zakątka

Program wychowawczy LIPOWEGO ZAKĄTKA

 

2013-2016

 

Kiedy śmieje się dziecko,

śmieje się cały świat.

Janusz Korczak

 

Celem wspólnych oddziaływań wychowawczych nauczycieli i rodziców jest

zapewnienie każdemu dziecku:

- radosnego i szczęśliwego dzieciństwa,

- bezpieczeństwa,

- poczucia własnej godności.

 

Charakterystyka programu

Program ten ma na celu świadome wprowadzanie dziecka w system pożądanych zachowań, zapewnienie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego wychowanka, poprawę  jakości pracy wychowawczej, uwzględnienie potrzeb społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników. Program zawiera cele, które ukierunkowują  działalność nauczyciela oraz wspomagają kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania dzieci w grupie, w oparciu o wzmocnienia pozytywne. Program wychowawczy jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty

jest w następujących obszarach:

• Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych. (1)

• Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku. (2)

• Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. (6)

• Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. (12)

• Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne. (15)

Warunki realizacji

Programem wychowawczym objęte są dzieci ze wszystkich grup przedszkolnych . Zadania wychowawcze  realizowane będą w sposób ciągły przez wszystkich nauczycieli poprzez odpowiedni dobór metod i form pracy, literaturę, pomoce dydaktyczne oraz stosowanie środków wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania dzieci. Nauczyciele będą współpracować z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych. Dzieci zaangażują się we wspólne tworzenie i przestrzeganie Kodeksu przedszkolaka. Pracownicy niepedagogiczni będą wspierać działania nauczycieli.

Program obejmuje funkcjonowanie dziecka grupie w zakresie podstawowych dziedzin życia przedszkolnego:

• samoobsługi i czynności higienicznych,

• zabaw samorzutnych,

• zajęć i zabaw zorganizowanych, uroczystości,

• spożywania posiłków,

• spacerów, wycieczek, zabaw na powietrzu.

W naszym Przedszkolu

DZIECKO:

1. Poznaje swoje prawa i obowiązki.

2. Czuje się bezpieczne.

3. Rozwija się twórczo i jest samodzielne.

4. Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.

5. Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.

6. Buduje pozytywny obraz samego siebie.

7. Jest świadome swojej przynależności kulturowej.

8. Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.

9. Osiąga gotowość szkolną na wysokim poziomie.

RODZICE:

1. Mogą uzyskują fachową pomoc pedagogiczną.

2. Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.

3. Mogą mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach na temat pracy przedszkola.

4. Mogą bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach

wychowawczych.

5. Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.

6. Mogą czynnie wspierać przedszkole w jego działaniach.

7. Chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronną pomoc.

8. Są partnerami w tworzeniu klimatu działalności kształcąco - wychowawczej

i zarządzania placówką.

NAUCZYCIELE:

1. Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych placówki.

2. Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.

3. Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

4. Doskonalą swoją wiedzę i uzyskują nowe doświadczenia.

5. Uzyskują wyższe stopnie awansu zawodowego.

6. Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.

7. Monitorują efektywność własnej pracy.

8. Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.

9. Prowadzą obserwację pedagogiczną i diagnozują rozwój dziecka.

10. Dobierają metody wychowawcze i dydaktyczne, które wspomagają indywidualny rozwój dziecka.

11. Proponują rodzicom nowe formy współpracy.

Cele ogólne programu:

1. Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu

o wzmocnienia pozytywne.

2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.

3. Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć samorzutnych i zorganizowanych w przedszkolu i poza budynkiem przedszkolnym.

4. Uczenie wzajemnej tolerancji, akceptacji, zrozumienia potrzeb i odrębności drugiego człowieka oraz rodziny, rozwijanie empatii.

5. Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych: dobro, prawda, miłość, piękno, patriotyzm.

6. Kształtowanie poczucia przynależności do wspólnoty – małej i wielkiej ojczyzny oraz tożsamości narodowej i regionalnej.

7. Rozwijanie postaw prozdrowotnych.

8. Wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych. Zadania:

KAŻDY WYCHOWANEK PRZEDSZKOLA LIPOWY ZAKĄTEK: 

  • potrafi rozwiązywać problemy/konflikty zachowując wyznaczone normy i ramy społeczne
  • rozróżniania dobro od zła
  • zna podstawowe normy moralne (tolerancję, szacunek, życzliwość, sprawiedliwość, odpowiedzialność)
  • szanuje oraz kocha swoją rodzinę (mamę, tatę, siostrę, brata...)
  • zna zarówno swoje prawa jak i obowiązki
  • umie cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych i z godnością przyjmuje porażki
  • rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie
  • zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych
  • rozumie potrzebę profilaktyki zdrowia
  • kulturalnie zwraca się do innych i używa zwrotów grzecznościowych
  • szanuje cudze zdanie i wolność innych
  • rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach
  • ma wyrobione poczucie obowiązkowości ,odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy
  • ma poczucie własnej wartości ,wiary we własne możliwości i umiejętności
  • dostrzega i przeciwstawia się przejawom samolubstwa , przekazuje dorosłym fakt dokuczania innym I nie patrzy biernie jak rówieśnicy dokuczają innym


KAŻDA DZIECKO W NASZYM  ZAKĄTKU  MA PRAWO

  • Mieć i wyrażać swoje zdanie
  • Prosić o to czego chce, ale nie żądać tego
  • Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje
  • Uczestniczyć we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole
  • Przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo
  • Bawić się i wybierać towarzyszy zabaw
  • Zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować
  • Do indywidualnego tempa rozwoju
  • Popełniać błędy i zmieniać zdanie
  • Odnosić sukcesy
  • Do swojej prywatności, samotności i niezależności
  • Do nienaruszalności cielesnej
  • Do snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje
  • Do jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione
  • Do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego
  • Znać swoje prawa i korzystać z nich

KAŻDE DZIECKO MA OBOWIĄZEK

  • Postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi,
  • Przestrzegać zasad obowiązujących w grupie
  • Stosować normy grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych
  • Dbać o bezpieczeństwo, zdrowie swoje oraz kolegów
  • Respektować polecenia nauczyciela
  • Utrzymywać porządek wokół siebie
  • Nie przeszkadzać innym w zabawie
  • Dbać o swój wygląd
  • Wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków
  • Nieść pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom
  • Sprzątać zabawki po skończonej zabawie
  • Informować nauczyciela o problemach
  • Szanować godność i wolność drugiego człowieka

SYSTEM NAGRÓD I KAR STOSOWANY W NASZEJ PLACÓWCE

Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując „Kodeks postępowania” musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad , jak również konsekwentnie egzekwować go.

Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.

FORMY NAGRADZANIA :

  • Drobne nagrody rzeczowe, np. emblematy uznania, znaczki
  • Pochwała wobec grupy
  • Pochwała przed rodzicami
  • Pochwała indywidualna
  • Dostęp do atrakcyjnej zabawki

NAGRADZAMY ZA:

  • Wywiązanie się z podjętych obowiązków
  • Stosowanie ustalonych zasad i umów
  • Wysiłek włożony w wykonaną pracę
  • Aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola
  • Bezinteresowną pomoc innym

FORMY KARANIA :

•     Zabranie przyjemności, przywileju np. bycia dyżurnym
•     Odesłanie w nudne miejsce – na krzesełko myślidełko
•     Zabrania uwagi ważnej dorosłej osoby

•     Naprawa wyrządzonej szkody

Program przyjęty uchwałą Nr... Rady Pedagogicznej w dn.29.08.2013r

WIRTUALNY SPACER

ZDROWY I BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK

 

BEZPIECZN

AKADEMIA DOBREGO WYCHOWANIA

 akademia dobego wychowania