Przedszkole nr 2

Lipowy Zakątek

Zasady profilaktyki logopedycznej dla rodziców

profilDrodzy Rodzice w roku szkolnym 2011/2012 w naszym przedszkolu jednym z wiodących zadań w rocznym planie pracy jest aktywizowanie mowy i myślenia dzieci.

Rodzice są najważniejszymi dorosłymi osobami w życiu małego dziecka.. Ich sposób mówienia będzie wpływać na cały proces rozwoju mowy u dziecka. Dlatego powinni świadomie organizować sytuacje służące inicjacjom słownym. Zachęcamy więc Państwa do włączenia się do skutecznej profilaktyki logopedycznej.

Istnieje dziesięć zasad profilaktyki logopedycznej dla rodzica. Uświadomienie rodzicom konieczności ich przestrzegania stanowi warunek niezbędny do realizacji celów profilaktyki logopedycznej. Wiadomo jest, że należy włączać rodziców do wszelkich działań na rzecz dzieci. W przypadku prowadzonej profilaktyki również a może i przede wszystkim.

Oto wspomniane zasady:

1. „Włącz się” do świadomej i systematycznej obserwacji dziecka.

2. Analizuj przyrost jego umiejętności językowo – komunikacyjnych, komunikacyjnych wypadku słabego przyrostu skontaktuj się z zaufanym specjalistą – lekarzem pediatrą, logopeda, nauczycielem.

3. Zawsze mów zrozumiale do dziecka – bądź najlepszym przykładem starannej mowy i wymowy – ucz je powtarzać.

4. Często nagradzaj dziecko – uśmiechem, gestem, słowem, ale też wyznaczaj „granice”.
5. Jak najwcześniej osłuchaj dziecko ze słowem czytanym – naucz je obcować z książkami i dba o nie.
6. Często żartuj z dzieckiem, ucz je wyliczanek i prostych piosenek.
7. Zapewnij dziecku wiele okazji do ruchu, zabawy i pracy twórczej – stwórz warunki do rysowania i malowania.
8. Dbaj o odpowiednią dietę dziecka – zróżnicowaną, wzbogaconą o witaminy, mikro-i makroelementy.
9. W razie obserwowanych trudności rozwojowych, edukacyjnych dziecka pamiętaj o konsultacji z pedagogiem lub psychologiem.
10. Szanuj indywidualność dziecka i ucz je samodzielności w każdej dziedzinie życia.

Zestaw ćwiczeń logopedycznych dla dzieci

Pierwszy etap terapii to zespół czynności przygotowujących do właściwej pracy logopedycznej. Są to ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne, oddechowe, fonacyjne, słuchowe.

(proszę wybrać po kilka przykładów i ćwiczyć z dzieckiem 1 -2 razy dziennie

po kilka minut)

Ćwiczenia usprawniające funkcję oddechową:

 

  • Dmuchanie na płomień świeczki, zapałkę tak, by ugasić płomień
  • Dmuchanie na płomień świecy tak, by płomień wyginał się w różne strony, ale nie zgasł
  • Dmuchanie piórek, wacików, lekkich przedmiotów, chrupek
  • Dmuchanie baniek mydlanych
  • Wąchanie kwiatków, różnych zapachów, np. perfum, mydła, szamponów itd.
  • Unoszenie słomką lekkich przedmiotów, wacików, chrupek i utrzymywanie w powietrzu przez pewien czas
  • Picie napoi przez słomkę
  • Dmuchanie piłeczki styropianowej
  • Wdychanie powietrza nosem i wydychanie ustami
  • Dmuchanie na cienką, dużą chustę, nałożoną na głowę i twarz dziecka ,,duch’’
  • Dmuchanie powietrza przez słomkę do wody
  • Nadmuchiwanie baloników
  • Dmuchanie, chuchanie na lusterko
  • Gra na instrumentach muzycznych: harmonijka, fujarka

 

Ćwiczenia artykulacyjne:

Język:

  • Wysuwanie języka z ust, język szeroki i wąski
  • Dotykanie czubkiem języka do nosa i do brody na zmianę( nie można pomagać sobie palcem)
  • Kierowanie języka w kąciki ust: w prawo i w lewo przy szeroko otwartych ustach
  • Unoszenie języka na wargę górną- język szeroki i wąski
  • ,,Malowanie’’ językiem podniebienia twardego, dochodząc do podniebienia miękkiego
  • Dotykanie językiem poszczególnych zębów ,, liczenie zębów’’ na górze i na dole
  • Zwijanie języka w rurkę
  • Zwijanie języka w rurkę i wydmuchiwanie powietrza przez rurkę
  • ,, Malowanie językiem policzków’’ od wewnątrz
  • ,,Malowanie językiem zębów’’ na górze i na dole
  • ,,Śliweczka’’- przy zamkniętych ustach przesuwanie języka wokół ust, wykonując kółka
  • Wypychanie policzków językiem od wewnątrz na zmianę raz z prawej, raz z lewej strony
  • Naśladowanie jak kot pije mleko
  • Kląskanie językiem
  • ,,Źrebaczek’’ język znajduje się miedzy wargami i parskamy równocześnie językiem i wargami
  • Wymawianie głoski ,,l’’ wolno, potem coraz szybciej
  • Wymawianie głoski ,,t’’ wolno, potem coraz szybciej
  • Wymawianie głoski ,, d’’ wolno, potem coraz szybciej
  • Wymawianie głosek ,, t-d’’ wolno, potem coraz szybciej
  • Wymawianie głosek ,, t-d-n’’ wolno, potem coraz szybciej
  • Wypowiadanie głoski ,,l’’ w sylabach

-la-la-la

-lo-lo-lo

-lu-lu-lu

-le-le-le

-ly-ly-ly

-allll, olll, ull, ell, ylll, ill

  • Wypowiadanie głoski ,,t’’ w sylabach:

-ta-ta-ta

-to-to-to

-tu-tu-tu

-te-te-te

-ty-ty-ty

-Atut, ottt, uttt, ettt, ytt, ittt

  • Wypowiadanie głoski ,,d’’ w sylabach:

-da-da-da

-do-do-do

-du-du-du

-de-de-de
-dy-dy-dy

- add, odd, uddd, edd, udd, iddd

Usta:

  • Ściąganie ust, jak przy wymawianiu samogłoski ,,u’’ a następnie spłaszczenie ust, jak przy wymawianiu samogłoski ,,i’’
  • Otwieranie i zamykanie ust
  • Wciąganie powietrza przy ściągniętych ustach
  • Cmokanie
  • Przesuwanie zamkniętych ust w prawą i lewą stronę
  • Utrzymywanie ołówka ustami
  • Parskanie
  • Ssanie wargi górnej, potem dolnej
  • Przy zamkniętych zębach rozciąganie warg tak, by zęby były widoczne
  • Zakładanie wargi górnej na dolną i dolnej na górną
  • Oblizywanie warg czubkiem języka- ,, malowanie warg’’

Podniebienie miękkie:

  • Chuchanie na dłoń, papier, lusterko
  • Ziewanie
  • Chrząkanie
  • Pokasływanie
  • Gęganie- gę gę gę

Ćwiczenia fonacyjne:

  • Wymawianie, śpiewanie samogłosek (początkowo jednej potem ich kombinacji)

-a

-a-a

-a-a-a-a

(identycznie pozostałe o,e,u,y,i)

  • Wymawianie, śpiewanie kombinacji samogłosek

-a-o

-a-o-u

-e-i-y

  • Śpiewanie piosenek
  • Muczenie: muu muuu
  • Przeciąganie ,,ą’’ i ,,ę’’ wymawianie tych głosek na zmianę lub kilka równocześnie

Zabawy :

- „Śpij laleczko”- kilkakrotne powtarzanie tej samej głoski: usypianie lalki: „aaa”, płacz lalki: „uuu”, zdziwiony pajacyk: „ooo”, koziołek śpiewa lalce swoją kołysankę: „eee”, myszka chce uciszyć lalę: „iii”, małpka martwi się płaczem lalki: „yyy”.

-„Echo”- dziecko powtarza za rodzicem, np.: „a” (głośno) – „a” (cicho), „e” (głośno)- "e"(cicho), „oo”, „uu”, „ii”, „yy” (głośno – cicho).

- Dziecko mruczy przez nos – przedłużając wymowę głosek: „m”, „n”, czemu zawsze towarzyszy drganie skrzydełek nosa i warg (sprawdzenie przez dotyk palcem);

 

- „Psss...”- naśladowanie syczenia ulatniającego się powietrza z balonika na jednym wydechu,jak najdłużej.

 

Ćwiczenia słuchowe:

 

Rozpoznawanie dźwięków instrumentów melodycznych, np. trąbki, gitary, pianina, bębenka, cymbałki itp. Można połączyć rozpoznawanie instrumentów z wyszukiwaniem odpowiedniego obrazka.


Rozpoznawanie głosów różnych zwierząt nagranych na płycie lub samodzielnie naśladować odgłosy zwierząt.

Rozpoznawanie przez dziecko dźwięków, jak np. szeleszczenie papierem, przelewanie wody z jednego kubeczka do drugiego, uderzanie łyżeczką o szklankę, darcie papieru, dźwięk budzika, stukanie klockiem o klocek itp.

Odtwarzanie rytmu przez dziecko poprzez klaskanie, tupanie, uderzanie dłonią o blat stołu itp.

Odgadywanie przez dziecko liczby dźwięków. Dziecko układa tyle klocków lub patyczków ile usłyszało dźwięków.

Nauczycielki poszczególnych grup

WIRTUALNY SPACER

ZDROWY I BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK

 

BEZPIECZN

AKADEMIA DOBREGO WYCHOWANIA

 akademia dobego wychowania