Przedszkole nr 2

Lipowy Zakątek

Oferta edukacyjna 2014/2015

1W naszym LIPOWYM ZAKĄTKU staramy się zapewnić wychowankom jak najlepsze warunki sprzyjające prawidłowemu rozwojowi, zdobywaniu wiedzy i umiejętności oraz budowaniu systemu wartości i prawidłowych postaw moralno-społecznych.
 W naszej codziennej pracy wychowawczo-dydaktycznej dbamy o:
- rozwijanie dziecięcej kreatywności w działaniu i myśleniu,

- różnorodną aktywność twórczą dziecka,
- zgodne współdziałanie w zespole dziecięcym,
- możliwość samorealizacji i osiągania sukcesu przez dziecko,
- interesujące zabawy i zajęcia prowadzone przez nauczycieli i instruktorów zajęć dodatkowych.

 

2

PRZEDSZKOLE OFERUJE:

 

- różnego rodzaju imprezy i zabawy integracyjne na terenie placówki (Piknik integracyjny , Andrzejki, Mikołajki, Spotkania Wigilijne, Dzień Babci i Dziadka, Bal Karnawałowy, Walentynki, Uroczyste powitanie wiosny, Szukanie Zajączka , Dzień Rodziny , Pożegnanie przedszkola itp.),
- wspólne wykonywanie ozdób choinkowych i malowanie pisanek,
- integracyjne festyny i pikniki rodzinne na terenie przedszkola oraz w na terenie naszego miasta ,
- liczne atrakcyjne wycieczki,
- lekcje muzealne,
- przedstawienia teatralne i koncerty muzyczne dla dzieci,
- udział w różnorodnych konkursach i przeglądach (muzycznych, plastycznych, teatralnych itp.) organizowanych przez placówkę,
inne przedszkola oraz instytucje pozaprzedszkolne,
- zajęcia otwarte dla rodziców,
- spotkania adaptacyjne dla dzieci 3-letnich i ich rodziców,
- kiermasze świąteczne,
- przedszkole bierze czynny udział w akcjach charytatywnych np. Góra Grosza,
- zajęcia dodatkowe: rytmika, gimnastyka korekcyjna, język angielski, religia, basen, zajęcia plastyczno- konstrukcyjne, teatralne,
- opiekę logopedyczną i psychologiczną.

 

 3

Przedszkole pracuje w oparciu oKoncepcję Pracy Przedszkola
Główne cele tej koncepcji to:
1. Zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla ich prawidłowego rozwoju odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola.

2. Organizowanie procesu kształcenia zapewniającego wszechstronny i harmonijny rozwój każdego  wychowanka w tym przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole.

3. Wspieranie uzdolnień oraz wspomaganie dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi.

4. Tworzenie warunków do rozwoju aktywności dziecka wobec siebie, innych ludzi i otaczającego go świata, na różnych płaszczyznach jego działalności:

- kształtowanie u dziecka umiejętności odbioru sztuki (rozwijanie wrażliwości estetycznej, wyobraźni, ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej, rozwijanie umiejętności wyrażania swoich myśli i przeżyć),

- kształtowanie postawy w obcowaniu z otoczeniem przyrodniczym i społecznym,

- nabywanie doświadczeń w obcowaniu z kulturą.

5. Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

6. Wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli.

7. Stworzenie sprawnego, skutecznego systemu zarządzania placówką.

8. Zapewnienie odpowiedniej bazy i wyposażenia przedszkola gwarantującego właściwą realizację zadań placówki.

9. Dbanie o pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku - współpraca z lokalnymi instytucjami, mediami i pozyskiwanie sponsorów.

 

4 

W ramach realizacji koncepcji pracy przedszkola w roku szkolnym 2014/2015 realizujemy

 Roczny plan pracy
 

ZADANIE I

 

  1.    – Wspomaganie rozwoju społeczno - emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności.

 

  • Rozwijanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania kontaktów, kulturalnego odnoszenia się do dorosłych i rówieśników, zgodnej współpracy i współdziałania w grupie,
  • Rozwijanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania kontaktów, kulturalnego odnoszenia się do dorosłych i rówieśników, zgodnej współpracy i współdziałania w grupie,
  • Rozwijanie empatii i właściwego reagowania na uczucia , emocje i potrzeby innych.

 

ZADANIE II   

 

MATEMATYCZNY FUNDAMENT – bezstresowe wprowadzanie pojęć matematycznych.

 

  • Rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działanie z zakresu edukacji matematycznej,
  • Nabywanie wiadomości i umiejętności potrzebnych do rozpoczęcia szkolnej edukacji matematycznej,
  • Organizowanie warunków do rozwijania pamięci, logicznego myślenia, zdolności kojarzenia i skupienia uwagi.

 5

Programy realizowane w naszym przedszkolu:

 

 Dbając o wszechstronny rozwój naszych wychowanków, realizujemy cały szereg programów:
 

OFERTA PROGRAMOWA NA ROK SZKOLNY 2014/2015

 

W naszym przedszkolu pracujemy w oparciu o program ,, Odkrywam siebie” (Wydawnictwo ,,MAC").
Program stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań ustalonych w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego. Opisuje także sposób realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego w zakresie wspomagania rozwoju i edukacji dzieci.
Program ,,Odkrywany siebie" wyznacza właściwe proporcje między wychowaniem a kształceniem w warunkach wzmożonej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym.
Wykorzystujemy także elementy "Dziecięcej matematyki" Ewy Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej.
 

Nauczycielki naszego przedszkola są autorkami następujących programów własnych:

* WicedyrektorIwona Osuch oraz nauczycielki Beata Dudzińska i Marzena Brodowska są współautorkami innowacji pedagogicznej:

 

,,Akademia Dobrych Manier” – program adaptacyjno-terapeutyczny dla dzieci 3-letnich. (KINDERSZTUBA)
 

Jest to program, który przygotuje dzieci 3- letnie do tego, jak postępować i komunikować się z rówieśnikiem, osobą dorosłą, starszą, poszanowania przyrody, porządku, własności, zachowania się przy stole, form grzecznościowych, itp. Żyjemy w skupiskach ludzkich, w mniejszych i większych społecznościach, w związku z powyższym dostosowujemy się do siebie wzajemnie. W tym współżyciu międzyludzkim zasadą postępowania jest zwalczanie egoizmu, uspołecznienie się, liczenie się z innymi. Dobre maniery, dobre wychowanie, poprawne zachowanie, wszystko to esencja savoir vivre i nie znaczy ni mniej ni więcej jak życzliwość dla ludzi, uprzejmość, tolerancja, opanowanie emocji. Te nienaganne formy powinny być naszymi nawykami zakorzenionymi i wpajanymi od dzieciństwa.Przewodnikiem dla dziecka będzie tutaj nauczyciel oraz trzech bajkowych bohaterów: miś Krzyś , pajac Nosalek oraz lalka Petronelka, dzięki którym dziecku łatwiej zrozumieć omawiane treści kindersztuby .Zabawki te po raz pierwszy przyszły do przedszkola i tak jak dzieci muszą pokonać swój strach przed nieznanym, gniew oraz złość na zaistniałą sytuację.

* Nauczycielki : Edyta Wójcik, Mirosława Burska , Iwona Jelonkiewicz, Henryka Sadkowska są autorkami programu własnego ,,Można inaczej”profilaktyczno-wychowawczy program przeciwdziałania agresji dla dzieci w wieku przedszkolnym.

 
Program ten przeznaczony jest do realizacji w naszym przedszkolu w grupach 4 , 5 ,6 - latków i w swoim założeniu obejmuje pracę profilaktyczno – wychowawczą, kładzie szczególny nacisk na kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju społeczno – emocjonalnego zarówno poprzez proponowane treści programowe, jak również osobisty kontakt nauczyciela z dziećmi. Deficyty rozwoju emocjonalnego oraz zła adaptacja do pełnienia ról społecznych jest często przyczyną zachowań niepożądanych u dzieci w tym zachowań agresywnych. Równolegle wdrażanie programu wśród rodziców i nauczycieli przyczyni się do tworzenie wspólnego, jednorodnego środowiska wychowawczego (co w myśl aktualnej wiedzy jest jedną z najskuteczniejszych metod w profilaktyce wszelkich zachowań patologicznych).
Program nie koncentruje się wyłącznie na pomaganiu dzieciom, w radzeniu sobie z ich problemami, ale pokazuje, jak ważny jest kontakt z drugim człowiekiem (rodzicem, nauczycielem), rozmawianie z innymi, kiedy odczuwamy smutek lub złość, i jak ważne jest również słuchanie innych, kiedy odczuwają smutek lub złość. Edukacja zdrowia emocjonalnego jest ściśle powiązana z całym procesem dydaktycznym i wychowawczym. Jeżeli dzieci wcześnie nauczą się rozwiązywać konflikty i problemy we właściwy sposób, to będą lepiej przygotowane do radzenia sobie z kryzysami w okresie dorastania i dorosłości. Program ten ma na celu upowszechnienie wiedzy o właściwych zachowaniach i sposobach radzenia sobie w sytuacjach trudnych, co pozwoli na zmniejszenie wśród dzieci zachowań agresywnych, a rodzicom i nauczycielom pozwoli zamienić konflikt we współpracę.

 

 * Nauczycielki : MariaJaworska , Małgorzata Kalbarczyk, Jolanta Pisarów , Elżbieta Jezuita napisały wspólnie program własny

 

,, Kolorowa matematyka ”       

 Nasz program na podstawie programu ,,Dziecięca matematyka“ E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,opiera się na takich formach aktywności jak, zabawa, działania na konkretach i ćwiczeniach praktycznych. Treści kształcenia zgodne są z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego i obejmują następujące kręgi tematyczne :

 

1. Orientacja przestrzenna.

2. Rytmy i rytmiczna organizacja czasu.

3.Intuicje geometryczne- kształty i figury

4. Klasyfikacja.       

5. Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw

6. Nabywanie umiejętności konstrukcyjnych i manipulacyjnych z wykorzystaniem różnych kształtów i figur geometrycznych.

7. Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie i rozdzielanie po kilka.

8. Nabywanie umiejętności określania i dokonywania pomiaru wielkości i ciężaru.

9. Nabywanie umiejętności określania i dokonywania pomiarów i długości, szerokości i wysokości.

10.Kształtowanie umiejętności liczenia. Kardynalny i porządkowy aspekt liczby.

 

W każdym miesiącu w każdej grupie wiekowej będzie wprowadzane jedno zagadnienie. Kształtowanie umiejętności liczenia, utrwalanie aspektu liczby kardynalnej oraz porządkowej będzie realizowane przez cały rok. Dla pięcio-sześciolatków przeznaczono dodatkowo treści związane z mierzeniem płynów oraz z układaniem i rozwiązywaniem zadań z treścią.

 

Treści całego planu są tak dobrane, aby ich realizacja mogła zminimalizować trudności i niepowodzenia dzieci w uczeniu się matematyki.

 

3 

W codziennej pracy z naszymi dziećmi nauczycielki organizują proces wychowawczo-dydaktyczny i opiekuńczy dziecka,
zaspakajają jego potrzeby i zapewniają mu dobrą zabawę integrując różnorodne, sprawdzone w pedagogice przedszkolnej metody:


- czynne (metoda samodzielnych doświadczeń, metoda kierowana własną działalnością dziecka, metoda zadań stawianych dziecku, metoda ćwiczeń),
- słowne (rozmowy, opowiadania, zagadki, objaśnienia i instrukcje, sposoby społecznego porozumiewania się, metody żywego słowa),
- percepcyjne (obserwacja, pokaz, osobisty przykład nauczyciela, udostępnianie sztuki).
Zabawy badawcze, doświadczenia, ukierunkowane i zaplanowane obserwacje przyrodnicze, wycieczki rozbudzają ciekawość poznawczą i inspirują dzieci do działania

Aktywność i twórcze myślenie zainicjują nowoczesne metody aktywizujące i twórczego myślenia:

" Metody gimnastyki twórczej: Rudolfa Labana, Carla Orfa, Alfreda i Marii Kniessów, Weroniki Sherborne (Metoda Ruchu Rozwijającego), Paula Dennisona (Kinezjologia Edukacyjna).
" Metody stymulujące postawy i myślenie twórcze: techniki Celestyna Freineta, drama, metoda Pedagogiki Zabawy (zabawy ruchowe i tańce integracyjne), muzykoterapia, bajkoterapia, metoda Aktywnego Słuchania Muzyki Batti Strauss.
" Metody wspomagające przygotowanie do nauki w szkole: Metoda Dobrego Startu (M. Bogdanowicz), metoda Iwony Majchrzak,

 

  • H. Tymichovej, Integracja sensoryczna.

    6

W codziennej pracy z naszymi wychowankami przyświeca nam następująca wizja:
W atmosferze bezpieczeństwa i radości, stwarzamy dzieciom możliwości samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia,  działania i przeżywania, uczestnictwa w ciekawych zajęciach z
wykorzystaniem nowoczesnych metod i technik oraz innowacyjnych rozwiązań aktywizujących zmysły. Umożliwiamy wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględniamy w swoich
działaniach potrzeby środowiska. Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
Wszyscy przestrzegamy praw dziecka, dbamy o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.

NAJWAŻNIEJSZE DLA NAS JEST, ABY NASZE PRZEDSZKOLAKI BYŁY:

 

- zdrowe i szczęśliwe,
- bezpieczne, wrażliwe i kochające,
- myślące i twórcze,
- otwarte i pewne siebie,
- preferujące prawdę i dobro.

 

WIRTUALNY SPACER

ZDROWY I BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK

 

BEZPIECZN

AKADEMIA DOBREGO WYCHOWANIA

 akademia dobego wychowania