Na podstawie art. 14 pkt.5 w związku z art.6 ustawy z dnia 18 września2024r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami ( Dz. U. z 2024r. poz. 1411 z poz. zmianami) przyjmuje się plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
Przepisy regulujące sposób funkcjonowania podmiotu
1. Statut Przedszkola Nr 2 Lipowy Zakątek w Pionkach.
2. Roczny plan pracy przedszkola.
3. Program wychowania przedszkolnego
5. Ramowy rozkład dnia.
6. Arkusz organizacji pracy przedszkola.
7. Regulamin Rady Pedagogicznej.
8. Regulamin Rady Rodziców.
Dokumenty wewnętrzne podmiotu dotyczące dostępności
1. Zarządzenie nr 9/2024 Dyrektora Przedszkola Nr 2 LIPOWY ZAKĄTEK w Pionkach
z dnia 2 września 2024 r. w sprawie wyznaczenia koordynatora ds. dostępności oraz powołania Zespołu ds. dostępności w placówce.
Analiza stanu zastanego
Przedszkole Nr 2 LIPOWY ZAKĄTEK w Pionkach znajduje się w jednym dwukondygnacyjnym budynku przy ulicy aleje Lipowe 24a w Pionkach. Obiekt jest częściowo dostępny dla osób mających trudności w poruszaniu się.
1. Opis dostępności wejścia do budynku i przechodzenia przez obszary kontroli
Do budynku prowadzi furtka, brama wjazdowa następnie, betonowy chodnik. Wejście jest ogólnodostępne w godzinach pracy przedszkola. Na zewnątrz, przed wejściem głównym do budynku usytuowany jest podjazd dla wózków inwalidzkich. Do wejścia głównego prowadzą 5 stopniowe schody. Do budynku prowadzi 2 przeszklonych drzwi, których szerokość przystosowana jest dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Należy przejść przez przedsionek i drugie przeszklone drzwi, aby wejść do holu budynku, przy których znajduje się dzwonek umożliwiający kontakt z pracownikiem w razie potrzeby.
Drugie wejście do budynku jest od strony placu zabaw. Tam także znajduje się 2 przeszklonych drzwi, przystosowanych szerokością dla osób poruszających się na wózkach. Na klatkę schodową prowadzą schody nieprzystosowane dla osób na wózkach inwalidzkich.
2. Opis dostępności korytarzy, schodów, wind
Na parterze budynku znajdują się na wprost od strony wejścia pomieszczenia biurowe i gabinet dyrektora. Za gabinetem w głębi holu znajduje się toaleta nieprzystosowana dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Po obu stronach głównego holu na parterze znajduje się szatnia dla dzieci oraz przedszkolne sale zajęć. Ciągi korytarza na parterze są bez różnic poziomów. Wewnątrz budynku nie ma windy dla osób z niepełnosprawnością, przy schodach prowadzących na piętro budynku zamontowane są barierki. Schody nie są przystosowane dla osób poruszających się na wózkach. W budynku wszystkie toalety nie są przystosowane dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
3. Opis dostosowań, na przykład pochylni, platform, informacji głosowych, pętli indukcyjnych
W budynku nie ma pochylni ani platform. Brak pętli indukcyjnych, informacji dotykowej i głosowej. Nie ma oznaczeń w języku Brailla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych lub słabo widzących.
4. Informacje o miejscu i sposobie korzystania z miejsc parkingowych wyznaczonych dla osób niepełnosprawnych
Placówka posiada miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych.
L.P. |
Zakres działalności |
Realizujący zadania wynikające z ustawy art.6 ustawy |
Sposób realizacji |
Termin |
1. |
Sporządzanie Planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
|
Osoba wyznaczona przez dyrektora |
Opracowanie planu działania, przekazanie do zatwierdzenia przez Dyrektora Przedszkola Nr 2 LIPOWY ZAKATEK w Pionkach i podanie do publicznej wiadomości na stronie internetowej placówki. |
2025r.-2026r. |
2. |
Dokonanie analizy pod kątem dostosowania obiektu placówki do minimalnych wymagań dotyczących dostępności
|
Osoba wyznaczona przez dyrektora
|
Zebranie informacji ze wskazaniem na wymagania architektoniczne, cyfrowe, komunikacyjne wynikające z zapisów art.6 ustawy |
2025r.-2026r
|
3. |
Likwidacja śliskich powierzchni.
|
Osoba wyznaczona przez dyrektora |
Zakup i montaż elementów antypoślizgowych |
2026r |
4. |
Informacja o rozkładzie pomieszczeń w budynku (wizualna, głosowa lub dotykowa). |
Osoba wyznaczona przez dyrektora |
Zakup i montaż tablic informacyjnych. |
2026r. |
5. |
Dostosowanie toalety na parterze budynku do osób ze szczególnymi potrzebami.
|
Osoba wyznaczona przez dyrektora |
Zakup i montaż poręczy, uchwytów. |
2026r. |
6. |
Przegląd i aktualizacja deklaracji dostępności na stronach prowadzonych przez placówkę. |
Koordynator ds. dostępności |
Do dnia 31 marca każdego roku oraz niezwłocznie w każdym przypadku, gdy strona internetowa lub aplikacja mobilna podlega zmianom mogących mieć wpływ na jej dostępność cyfrową. |
2026r. |
7. |
Obsługa klientów z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się. |
Osoba wyznaczona przez dyrektora |
Udostępnienie telefonu komórkowego koordynatora ds. dostępności do kontaktu SMS/MMS. |
Cały okres |
8. |
Zapoznanie pracowników Przedszkola Nr 2 LIPOWY ZAKĄTEK w Pionkach z przyjętymi celami działania dotyczącymi przystosowania obiektu do wymogów w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno komunikacyjnej dla osób ze szczególnymi potrzebami. |
Dyrektor Przedszkola Koordynator ds. dostępności |
Przeszkolenie pracowników przedszkola w kierunku obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w kierunku zapewnienia im komunikacji z przedszkolem lub danym pracownikiem. |
Realizacja w całym okresie działania koordynatora |
9. |
Monitorowanie działalności placówki w zakresie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. |
Osoba wyznaczona przez dyrektora |
Współpraca z koordynatorem ds. dostępności. |
Cały okres |